• شرکت املاک گیلانا
  • شرکت املاک گیلانا
املش Amlash
املش Amlash

موقعیت جغرافیایی املش: نگینی سبز در دل گیلان

املش، شهری Amlash City in Iran سرسبز و خوش آب و هوا در استان گیلان، با طبیعتی بکر و چشم اندازهای بی نظیر، همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بوده است. برای درک بهتر زیبایی ها و ویژگی های این شهر، شناخت موقعیت جغرافیایی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موقعیت کلی و همسایگان

املش در شمال ایران و در استان گیلان قرار دارد. این شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان املش است و خود به عنوان مرکز شهرستان نیز شناخته می شود. املش در فاصله تقریبی 75 کیلومتری رشت (مرکز استان گیلان) و در همسایگی شهرهای رودسر و لنگرود واقع شده است.

ویژگی های جغرافیایی

  • ارتفاع از سطح دریا: املش در ارتفاع 13 متری از سطح دریا قرار دارد که این امر موجب آب و هوای معتدل و مرطوب آن شده است.
  • مساحت: شهرستان املش مساحتی حدود 407 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است.
  • توپوگرافی: املش در منطقه ای کوهستانی و جنگلی واقع شده است و از ارتفاعات سرسبز و دره های عمیق برخوردار است.
  • آب و هوا: آب و هوای املش معتدل و مرطوب است و بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است. وجود رودخانه ها و چشمه های فراوان نیز بر رطوبت هوا افزوده است.

جاذبه های طبیعی

موقعیت جغرافیایی خاص املش، موجب شده است که این شهر از جاذبه های طبیعی فراوانی برخوردار باشد. برخی از مهم ترین جاذبه های طبیعی املش عبارتند از:

  • جنگل های انبوه: جنگل های هیرکانی که از قدیمی ترین جنگل های جهان هستند، بخش عمده ای از شهرستان املش را پوشش می دهند. این جنگل ها با تنوع زیستی بالا و گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد، یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی ایران هستند.
  • رودخانه ها و چشمه ها: رودخانه های پرآب و چشمه های جوشان، از دیگر جاذبه های طبیعی املش هستند. این منابع آبی علاوه بر تأمین آب کشاورزی و شرب، مناظر بسیار زیبایی را نیز خلق کرده اند.
  • کوه ها و ارتفاعات: کوه های سرسبز و ارتفاعات پوشیده از جنگل، از دیگر ویژگی های جغرافیایی املش هستند. این ارتفاعات، چشم اندازهای بی نظیری را به شهر املش بخشیده اند.

اهمیت اقتصادی

موقعیت جغرافیایی املش در کنار منابع طبیعی فراوان، نقش مهمی در اقتصاد این منطقه ایفا می کند. کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به منابع طبیعی از جمله مهم ترین فعالیت های اقتصادی مردم املش هستند. همچنین، وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری، موجب رونق صنعت گردشگری در این منطقه شده است.

جمع بندی

املش Amlash با موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان است. طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع و جاذبه های گردشگری فراوان، از جمله عواملی هستند که این شهر را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده اند. شناخت موقعیت جغرافیایی املش، به ما کمک می کند تا ارزش و اهمیت این منطقه را بهتر درک کنیم و از زیبایی های آن لذت ببریم.

رودسر کجاست


تاریخ خبر : ۱۴۰۳/۰۶/۰۲